Thursday, March 10, 2011

MINYAK ZAITUN VS MINYAK CANOLA





Kita pasti sering mendengar minyak canola dan zaitun diklasifikasikan sebagai minyak sihat. Tapi, apakah keduanya memiliki fungsi yang berbeza?
Menurut salah seorang pakar, ND, CT, naturopathy doktor dari Klinik Harmony Zone, jika ingin berbicara mengenai minyak mana yang paling baik, sebaiknya kita mengkaji terlebih dahulu perbezaan kedua-duanya. Pertama, harus dikenalpasti dulu jenis-jenis lemak yang umum terkandung di dalam minyak.
Semua minyak mengandung 3 jenis lemak (fat) dengan kadar yang berbeza-beza. Pertama adalah saturated fat atau minyak tepu. Minyak ini banyak terdapat di dalam keju, mentega, butter, telur, daging, kelapa, kacang tanah, cottonseed, dan biji palem.Ada juga monounsaturated fat atau minyak tak tepu tunggal dan polyunsaturated fat atau minyak tak tepu ganda.
Dan minyak canola (oleic rapeseed), mengandung 60 % lemak tak tepu tunggal, 34 persen lemak tak tepu ganda, dan 6 % lemak tepu. Minyak zaitun mengandung 82 % lemak tak tepu tunggal, 12 % lemak tak tepu ganda, dan 6 % lemak tepu
dan disarankan kita memilih minyak dengan label "Unrefined", "Fresh", atau "Cold Pressed Polyunsaturated Oil". Contoh minyak yang diolah dengan cold pressed adalah minyak zaitun. Minyak cold pressed tidak boleh dipanaskan kerana nanti akan merosak khasiatnya. Untuk keperluan menumis (bukan menggoreng), gunakan minyak dengan label "Unrefined Monounsaturated", contohnya minyak kelapa.


Minyak canola,  disarankan kerana rendah lemak tepu. Tapi, kerna bahan asasnya diambil dari rekayasa genetika dan melalui proses refined, Omega-3-nya jadi hilang.
Sekadar info, sekarang ini banyak dijual minyak yang disebut highly refined polyunsaturated vegetable oil, dengan mencantumkan label "Bebas Kolesterol, Rendah Lemak Tepu." Dengan label itu, kita fikir ini akan mengurangi risiko penyumbatan pembuluh darah. Tapi, yang terjadi adalah sebaliknya.
"Minyak yang melalui proses refined akan tetap menimbulkan problem kesihatan seperti stroke dan gangguan jantung,"Setiap pemakanan harus didikenalpasti kandungan..

No comments:

Post a Comment

tajuk post

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...