Tuesday, April 19, 2011

TANAMAN PEMANGSA




Tanaman tak selamanya menjadi mahluk lemah tak berdaya. Di beberapa tempat yang tak subur, tanaman-tanaman karnivora menyimpan marabahaya bagi serangga, haiwan berbuku-buku, atau invertebrata. Di balik keindahan warna-warninya, mereka boleh dengan cepat menerkam haiwan yang lengah, menjebak, dan menghisap habis nutrisi yang terkandung pada tubuh haiwan itu ke pencernaannya.

Tumbuhan Venus Flytrap memiliki moncong yang boleh bergerak menutup dengan sangat cepat sehingga boleh menyergap serangga atau bahkan mamalia kecil untuk dicernanya. Foto: Goron Miller, Dreamstime.


Semut sedang merayap di dalam Venus Flytrap. Tumbuhan ini tumbuh di daerah yang tidak subur, sehingga ia mengumpulkan nutrisi ekstra dari daging serangga dan labah-labah. Foto: Christopher V. Anderson

 
Sundew menarik mangsanya dengan warna pink yang menarik dan batangnya yang melekit. Setelah itu ia akan menyerap nutrisi serangga-serangga buruannya. Foto: Leszek Wygachiewicz, Dreamstime 



 
Tanaman sundew boleh menggerakan organ tubuhnya yang mirip tentakel sebagai bentuk respon dari stimulasi mangsanya.
Foto: David Jennings, University of South Florida


Tanaman pemangsa yang hidup di air ini akan menghisap spesies crustacea dan mangsa-mangsa lain dengan kekuatan hisap sampai 600 kali gaya gravitasi.

No comments:

Post a Comment

tajuk post

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...