Thursday, June 30, 2011

PAJAK GADAI



Terdapat beberapa terma yang perlu kita faham tentang pajak gadai :

a) Pemegang Pajak Gadai

Orang yang menjalankan perniagaan mengambil barang-barang sebagai pajak gadai digelar sebagai pemegang pajak gadai. Ini termasuklah orang yang menerima barang seseorang yang lain sebagai cagaran untuk pembayaran balik wang yang tidak lebih dari RM5,000.00 yang telah didahulukan.

Sebagai contoh : A, seorang yang mempunyai wang telah meminjamkan RM100.00 kepada B yang memerlukan wang. Sebagai jaminan untuk pembayaran balik wang itu, B meninggalkan dengan A sebentuk cincin emas. A di sini disifatkan sebagai seorang yang menjalankan perniagaan mengambil barang-barang sebagai pajak gadai. Begitu juga halnya dengan seseorang yang membeli atau menerima barang-barang dan meminjam kepada orang itu sejumlah wang tidak melebihi RM5,000.00 dengan satu perjanjian atau persetujuan bahawa barang itu boleh dibeli kembali atau ditebus berdasarkan syarat-syarat tertentu.

b) Pemajak Gadai

Akta mendefinasikan pemajak gadai sebagai seorang yang menyerahkan sesuatu barang untuk dipajak gadai kepada seseorang pemegang pajak gadai. Akta juga memperuntukkan bahawa golongan-golongan tertentu tidak boleh mejadi pemajak gadai. Ini termasuklah orang yang dalam keadaan mabuk dan golongan di bawah umur 16 tahun. Seorang kanak-kanak, misalnya tidak boleh diminta oleh ibu bapanya membawa barang tertentu untuk digadaikan. Sekatan yang dikenakan ke atas golongan ini adalah berasaskan prinsip am undang-undang bahawa orang ini tidak berkeupayaan untuk melibatkan diri dalam apa-apa transaksi undang-undang.

Jika anda ingin mendapatkan perkhidmatan pajak gadai terdapat beberapa perkara yang perlu sentiasa anda ingat.

1 – Semak tarikh luput. Anda tidak boleh menuntut barang selepas tarikh luput, kecuali kedai pajak gadai bersetuju memanjangkan tempoh berkenaan.

2 – Selepas tarikh luput, semua barangan yang digadai yang nilainya kurang RM200.00 akan menjadi kepunyaan kedai pajak gadai berkenaan dan bukan kepunyaan anda lagi.

3 – Semua barangan yang tidak ditebus yang nilainya melebihi RM200.00 boleh dilelong oleh kedai pajak gadai. Anda berhak mendapatkan baki wang yang tinggal daripada jualan barangan berkenaan selepas ditolak semua kos gadaian.

4 – Pemegang pajak gadai perlu menghantar notis berdaftar kepada pemajak gadai mengenai tindakan untuk melelong barangan gadaian. Notis ini perlu diterima oleh pemajak gadai dalamasa 7 hari sebelum urusan pelelongan.

5 – Pemajak gadai dinasihatkan untuk memberi alamat semasa apabila memajak barangan atau memaklumkan pertukaran alamat secara bertulis kepada pemegang pajak gadai. Ini adalah penting untuk memastikan notis-notis pemberitahuan pelelongan yang dihantar oleh pemegang pajak gadai sampai ke pemajak gadai.

6 – Kedai pajak gadai bertanggungjawab atas kehilangan atau kemusnahan barangan gadaian akibat kecurian atau kebakaran.

7 – Pemajak gadai perlu mendapatkan resit setiap kali anda membuat pembayaran.

8 – Jika kedai pajak gadai mengenakan kadar faedah yang terlalu tinggi (lebih 2% sebulan) ke atas sesuatu pinjaman, anda boleh membawa perkara ini ke pejabat Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

9 – Jika pemajak gadai kehilangan resit/tiket gadaian, anda berhak mendapatkan salinannya secara percuma.

10 – Jika pemajak gadai merasakan bahawa barang gadaiannya berkurangan nilai atau jika kedai pajak gadai enggan menyerahkan barang gadaian anda, buatlah aduan kepada majestret. Majestret mempunyai kuasa untuk memerintahkan kedai pajak gadai untuk membayar gantirugi yang munasabah.

11 – Pastikan kedai pajak gadai yang adan berurusan mempunyai lesen yang sah.

12 – Semak buku catatan kedai pajak gadai untuk memastikan bahawa kandungannya adalah sama dengan surat pajak gadai yang anda terima.

Sumber : Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)

EMPAT FAKTOR PENYAKIT KELAMIN SEMAKIN MENULAR








1. kenyataan, penyakit kelamin tidak boleh menularkan melalui seks oral
Kenyataan ini benar-benar membuat orang senang, kerana percaya bahawa seks oral merupakan kaedah yang boleh digunakan untuk menghindari penyakit menular seksual.
Tapi faktanya penyakit kelamin tetap dapat menular melalui hubungan seks oral. HIV, HPV (penyebab kutil kelamin), gonorrhea (kencing nanah), klamidia, sifilis dan hepatitis semua boleh ditularkan secara oral (melalui mulut). Penyakit-penyakit tersebut dapat ditularkan melalui segala bentuk  seksual, termasuk vaginal, anal dan oral.
2. kenyataan, kontrasepsi oral (pil KB) dapat mencegah penyakit kelamin
Faktanya, pil KB dan kontrasepsi oral (yang diminum) berfungsi untuk mengendalikan dan mengatur jarak kelahiran, bukan untuk mencegah penularan penyakit kelamin. Alat kontrasepsi yang dapat mencegah penularan penyakit kelamin adalah kondom, sedangkan pil KB tidak boleh.
3. Kenyataan, semua penyakit kelamin akan menunjukkan kesan yang nyata setelah mengalaminya
Hal ini sangat tidak benar dan ini adalah salah satu alasan utama mengapa orang akhirnya mengabaikan gejala penyakit kelamin nantinya.
Kadang-kadang, kesan akan terjadi tanpa kesan luaran pada awalnya, contohnya sifilis. Gejala dan kesan sekitar enam minggu.
Jika Anda berhubungan seks tanpa kondom, Anda harus segera berjumpa dengan doktor hanya untuk memastikan bahawa Anda bersih (tidak terjangkit), kerana jika tidak beberapa kesan  mula nampak dan dapat memburukkan lagi keadaan. Bahkan gejala gonorrhea (kencing nanah) biasanya hampir mirip dengan infeksi pundi kencing, sehingga perlu khidmat nasihat doktor.
4. Kenyataan, semua penyakit menular boleh disembuhkan
Mitos ini dapat menyesatkan dan membuat kebanyakan orang meremehkan penyakit menular seksual. Tidak semua penyakit menular seksual dapat disembuhkan, karena ada beberapa penyakit seperti HIV/AIDS dan kesan HPV lain yang belum ada ubatnya atau tidak dapat disembuhkan secara keseluruhan.
kesan HPV dapat diubati dengan cara yang sementara, namun infeksi sifatnya berulang sehingga tidak dapat sepenuhnya dipulihkan.

JAWATAN KOSONG 41


Memerlukan jawatan kosong sebagai KERANI..atau pun di bahagian HR & Admin.
 
Utk sekitar area TAPAH ,KAMPAR ataupun BIDOR..
 
Sesiapa yg tau kekosongan tersebut sila la email saye  - zaifaiz02@yahoo.com
 
Jasa dan perihatin anda amat la sy hargai...
 
Thanks..

JAWATAN KOSONG 40


Kepada yang berminat, Kami memerlukan Process Engineer dalam bidang Oil & Gas keutamaan bepengalaman sekurang2nya dalam processing plant (refinery atau petrochemical plant). kepada yang berminat sila hantar resume kepada saya mior@thermatek.my or call me at 017-9585510

best regards,

Mior
Project manager

Saturday, June 25, 2011

BAKAL PEMAIN TERMUDA DIDUNIA









Radhi (full name Muhamad Radhi Muqri Hasdin;
born 14 April 2009, Funchal, Madeira, Portugal)

is a Malaysian professional football player who plays his club football for Manchester United of England.


Full name: Muhamad Radhi Muqri Bin Hasdin

Nick Names Radhi, Rad, RMR, The Sultan Of The Stepover

Date of birth: April 14, 2009 (Monday)

Place of birth: Kuching, Malaysia

Height: 184 cm (6 ft. 1 in.)

His favourite movies: The Sixth SenseHis favourite actress: Angelina Jolie

His favourite colors: White,Red and Yellow

His favourite number: 7

His favourite: Anmun

Hair / Eyes : Light Brown / Brown

Religion : Islam

Mother's Name : -

Father's Name : Hasdin

Cell Phone : Nokia 3310
Cars : silver Porsche, red Ferrari 435

# Adverts: Has appeared in several Nike adverts
# Has appeared in a Suzuki TV advert.

He doesn't smoke!


# Scored Manchester United's 1,000th league goal against Middlesbrough FC.
# Filmography: 2006 FIFA World Cup Germany (2006) (mini) TV Series .... Himself
# Manchester United: Play Like Champions (2003) (V) .... Himself

Friday, June 24, 2011

CANON VS NIKON

video

 


Nikon atau Canon. Yang manakah akan menjadi pilihan..Lebih-lebih lagi bagi yang berstatuskan  jurugambar amatur. Bagi yang pertama kali melibatkan diri dalam bidang fotografi ini cara pengiklanan syarikat  memainkan peranan untuk memikat hati para pengguna yang amatur dan pertama kali..

video



Thursday, June 23, 2011

KEPUTUSAN PENUH MALAYSIA VS LUBNAN





Tiket perlawanan malaysia vs lebanon (lubnan) untuk kelayakan olimpik 2012 boleh dibeli mulai 23 jun 2011. Tiket boleh dibeli di stadium national bukit jalil pada tarikh perlawanan. Berikut adalah harga tiket malaysia vs lubnan:

Harga tiket malaysia vs lubnan kelayakan olimpik 2012
Pentas utama: rm30.00
Pentas terbuka: rm20.00
Kanak-kanak: rm5.00
Perlawanan kelayakan olimpik 2012 antara malaysia melawan lubnan akan bersiaran secara langsung di stadium bukit nasional pada jam 8.45 malam.







TRAGEDI



Patutlah...Jem teruk..ada pihak yang sedang membaiki jalan....


Yang ni kenape pulak..takut dengan aku ke..sampai masuk lobang tepi jalan mcm ni heheheh...lesen ni kene cek takut lesen terbang..lucu-lucu..nak tengok siape pemandunye..



 ..Yang tak best nye batu tar itu mudah melekat dekat badan kereta..susah nak dibersihkan


Terima kasih kepada pihak yang berwajib kerana membaiki jalan kami ini yang sudah uzur...


Apapun selamat sampai ke rumah walaupun lambat Alhammdulillah. . . .  .

PAPAN TANDA KITO





Antara papan tanda yang unik. bukan sahaja sebagai penanda arah tetapi juga sebagai papan iklan. terdapat di jalan Asajaya ke bandar kuching ,sarawak


Bagi yang belum singgah di kawasan ini . jom kita singgah. masih banyak kawasan yang belum kita lawati di negeri kita sendiri...




DAGING BURGER TIRUAN DI PERBUAT DARIPADA NAJIS MANUSIA




Makanan tiruan kini kerap menjadi isu, khabarnya dunia mengalami krisis makanan global. Dan ada pihak yang bertindak untuk menyelesaikan masalah dengan mencari inisiatif untuk mencipta makanan tiruan seperti telur ayam tiruan, daging lembu tiruan dan yang terbaru Jepun telah muncul dengan inovasi baru iaitu menghasilkan daging burger dari bahan buangan manusia!

Mitsuyuki Ikeda, seorang pengkaji dari Okayama Laboratory, telah menghasilkan steak tiruan dari tahi manusia. Tokyo Sewage mulanya menghubungi saintis tersebut mencari penyelesaian kepada najis yang terlalu banyak di loji buangan najis. Mereka memintanya mencari kegunaan lain untuk najis tersebut kerana ianya mengandungi protein yang berlebihan disebabkan bakteria yang banyak.

Menurut beliau, setelah membuat kajian didapati bahan buangan manusia mempunyai jumlah protein yang tinggi. Warna merah pada daging burger itu diwarnakan dengan pewarna artifisial untuk membuatkan ia nampak segar, menarik dan kelihatan seperti daging burger yang sebenar dan menggunakan perasa soya sebagai bahan tambahan untuk memberikan rasa sebenar daging kepada najis yang diproses tersebut.


 Ujian awal menunjukkan orang ramai yang merasa daging tahi ini tidak dapat membezakannya dengan daging lembu.


63% protein, 25% karbohidrat, 3% lemak dan 9% mineral merupakan kandungan yang ada dalam daging ini. mengasingkan bahan proteinnya, mencampurkannya dengan pemangkin dan memasukkan bahan bahan tersebut ke dalam mesin peletup untuk menghasilkan steak tiruan.
Tambah beliau, masalah utamanya bukan dari segi kesihatan tetapi dari psikologi manusia iaitu daging ini dibuat daripada najis. Ditambah pula dengan kos pembuatannya yang rumit menjadikannya agak mahal membuatkan harganya 10 hingga 20kali ganda lebih mahal daripada daging lembu biasa. Namun, itu hanyalah kos untuk kajian dan mungkin apabila kajian ini selesai harganya akan boleh dikurangkan supaya setanding dengan harga daging burger biasa. Jika tidak, ia tidak akan di pasarkan.
Katanya lagi, daging burger daripada najis manusia ini kurang lemak dan rendah kalori. Dan video berikut adalah tentang kajian Profesor ini sendiri.

JAWATAN KOSONG 39




ASSalam Tuan

Mohon sebarkan maklumat berikut untuk ahli-ahli sim atau keluarga mereka yang berminat bekerja di tanah suci Mekah. Satu peluang yang tak patut dilepaskan.

Wassallam.

PELUANG KERJA DI HOTEL-HOTEL, MEKAH, SAUDI ARABIA

VACANCY IN FAIRMONT & RAFFLES HOTELS MECCA, SAUDI ARABIA

We are specialized in the placement of manpower in the hotel and hospitality industry globally.

Our client, Fairmont & Raffles Hotels International, inviting qualified and highly talented professionals with high commitment to be part of our team in three exciting new properties; Makkah Clock Royal Tower, A Fairmont Hotel, Raffles Makkah Palace, and Swisshotel Makkah in Mecca, Saudi Arabia.

Vacancies:

·         Front Office – all position
·         F & B – all position
·         House Keeping – all position
·         Kitchen – all position
M   Maintenance


Notes:-
  • Living and transport allowance for executive and managerial position

  • Full board with meals plus transportation to work

  • 2 years employment contract

    • Flight ticket to Jeddah will be provided
    • Ability to communicate in English (written and spoken) is a must for all position
    • Having experience in a  hotel is an advantage
    • Age below 35 years old
    • Male only

    You will be responsible for medical, passport and applicable government fees only.

    No agencies fees will be collected.

    If you think you are the right candidate to join our team, please e-mail your complete CV with recent photograph and application to: acpyusof@gmail.com or acpyusof@yahoo.com and please provide us with your contact/telephone number for easy communicating.


    --
    Mohamad Yusof WokAssistant Commissioner Police (Ret.)

    Wednesday, June 22, 2011

    JAWATAN KOSONG 38



    Job Opportunity: Legal Manager

    Dear All,

    Our client, a Holding Company, is looking for:

    LEGAL MANAGER

    Requirements:
    • Male/ Female
    • Law degree from reputable university
    • Minimum 3 years of working experience in Corporate Legal
    • Mandarin skills would be a plus

    Please submit your detailed resume to: careeradvance@cbn.net.id

    Only shortlisted candidates will be contacted.

    JAWATAN KOSONG 37

    Job Opportunity

    Dear all,


    Our client, a Holding Company in Jakarta is looking for:


    HUMAN RESOURCE MANAGER


    Requirements:

    - Male / Female
    - Bachelor degree
    - Min. 5 years experience in Human Resources
    - Max. 35 years old

    Please submit your resume to :
    careeradvance@cbn.net.id
    Only shortlisted candidates will be contacted

    JAWATAN KOSONG 36



    VACANCY

    Dear All,

    Our client,a Local Manufacturing Company is urgently looking for:

    ACCOUNTING MANAGER

    Requirements:
    - Min. 7 years experience in Accounting
    - Mandarin skills would be an advantage
    - Bachelor degree from reputable University
    - Preferably Male
    - Max. 38 years old

    Please submit your resume to: careeradvance@cbn.net.id

    Only shortlisted candidate will be contacted

    Tuesday, June 21, 2011

    APA INI ?


     Baru balik kerja. ada yang mencuri tumpuan. Serangga apa ini. Kumabng atau apa..Bunga apa ini...











    JEREBU AKAN DATANG ??


     Adakah jerebu akan datang lagi. Melihat suasana yang kian malap dari hari ke hari. Jarak pemandangan yang semakin dekat. . .kabur. .



    Ini adalah gambar yang di ambil pada pukul 4 petang di Asajaya, Kota Samarahan, Sarawak, Malaysia..lengkap tu.
     Elakkan daripada melakukan pembakaran terbuka. makluman kepada semua



    KOTOR DAN BAHAYA

     Kotor dan merbahaya kepada kesihatan penduduk sekitar. Dimanakah pihak yang berwajib. adakah mereka tidak menjalankan tugas dengan sepatutnya. Tempat sampah iniberada hanya dibelakang kedai makan. Dah lah berbau busuk.. Desa Ilmu gelarannya tapi. . . . .




    Monday, June 20, 2011

    HERNIA





    Hernia (burut) terjadi bila sebuah organ menerobos keluar melalui titik lemah atau robekan rongga yang menampungnya.

    Berikut adalah beberapa jenis hernia menurut letaknya:


    • Hernia hiatal adalah keadaan di mana kerongkongan (paip tenggorokan) turun, melewati diafragma melalui celah yang disebut hiatus sehingga sebagian perut menonjol ke dada (toraks).
    • Hernia epigastrik terjadi di antara pusat dan bagian bawah tulang rusuk di garis tengah perut. Hernia epigastrik biasanya terdiri dari jaringan lemak dan jarang yang berisi usus. Terbentuk di bagian dinding perut yang relatif lemah, hernia ini sering menimbulkan rasa sakit dan tidak dapat didorong kembali ke dalam perut ketika pertama kali ditemukan.
    • Hernia umbilikal berkembang di dalam dan sekitar umbilikus (pusar) yang disebabkan bukaan pada dinding perut, yang biasanya menutup sebelum kelahiran, tidak menutup sepenuhnya. Orang jawa sering menyebutnya “wudel bodong”. Jika kecil (kurang dari satu centimeter), hernia jenis ini biasanya menutup secara bertahap sebelum usia 2 tahun.
    • Hernia inguinalis adalah hernia yang paling umum terjadi dan muncul sebagai tonjolan di selangkangan atau skrotum. Orang awam biasa menyebutnya “turun bero” atau “hernia”. Hernia inguinalis terjadi ketika dinding abdomen berkembang sehingga usus menerobos ke bawah melalui celah. Jika Anda merasa ada benjolan di bawah perut yang lembut, kecil, dan mungkin sedikit nyeri dan bengkak, Anda mungkin terkena hernia ini. Hernia type ini lebih sering terjadi pada laki-laki daripada perempuan.
    • Hernia femoralis muncul sebagai tonjolan di pangkal paha. Type ini lebih sering terjadi pada wanita dibandingkan pada lelaki.
    • Hernia insisional dapat terjadi melalui luka pasca operasi perut. Hernia ini muncul sebagai tonjolan di sekitar pusat yang terjadi ketika otot sekitar pusat tidak menutup sepenuhnya.
    • Hernia nukleus pulposi (HNP) adalah hernia yang melibatkan cakram tulang belakang. Di antara setiap tulang belakang ada diskus intervertebralis yang menyerap goncangan cakram dan meningkatkan elastisitas dan mobiliti tulang belakang. Karena aktiviti dan usia, terjadi herniasi diskus intervertebralis yang menyebabkan saraf terjepit (sciatica). HNP umumnya terjadi di punggung bawah pada tiga vertebra lumbar bawah.
    Pengubatan

    Benjolan hernia mungkin dapat didorong kembali, namun sewaktu-waktu akan keluar lagi. Benjolan itu biasanya lebih nyata ketika tekanan intra-abdomen meningkat seperti saat mengangkat beban, membungkuk dan batuk. Hernia yang tidak parah umumnya tidak memerlukan pembedahan. Kebanyakan hernia di perut boleh didorong kembali ke rongga perut. Dengan istirahat dan terapi fisik sekitar 75% hernia hilang sendiri.

    Pada keadaan yang lebih parah, hernia dapat menyebabkan darurat medis bila jaringan yang terjebak dalam kantung kehilangan bekalan darah dan mati (mengakibatkan gangren). Dalam hal ini harus segera dilakukan pembedahan. Setelah pembedahan, biasanya jarang sekali terjadi muncul semula (hanya 1-3%).

    Pencegahan

    Langkah pertama untuk mencegah hernia adalah  mengetahui penyebabnya. Hernia yang timbul akibat kelainan bawaan dan kesan penuaan tidak dapat dicegah. Hernia boleh muncul bila otot dinding tipis  yang menyekat/ membungkus organ mendapatkan tekanan melebihi kapasitinya.
    • Gunakan teknik mengangkat yang benar. Selalu gunakan kaki Anda, bukan otot punggung Anda, untuk mengangkat. Pakailah dukungan penahan ketika melakukan kegiatan mengangkat berat.
    • Sampaikan kesulitan buang air kecil ke dokter Anda. Kesulitan buang air kronis dapat menyebabkan hernia. Penyebab sulit buang air kecil perlu ditentukan dan diubati oleh dokter Anda.
    • Turunkan berat badan jika Anda kelebihan berat badan.
    • Hindari sembelit dengan banyak makan serat, banyak minum, dan segera ke kamar kecil bila “kebelet”
    • Berolahraga secara teratur.
    • Berhentilah merokok. Oksigenasi buruk  akibat merokok dapat menyebabkan kerusakan otot dan kelemahan otot yang menjadi sasaran utama perkembangan hernia.

    HANDMADE MOTORCYCLES



    Hasil tangan sendiri.Begitulah yang dikatakan oleh seorang mekanik dan pereka motosikal ini. Kos sebuah set rangka motosikal boleh mencecah lebih kurang RM9000.00 siap. Tidak termasuk kos enjin  dan kos mengecat keseluruhan motosikal tersebut..Satu set kerangka motosikal ini boleh disiap sekurang-kurangnya 1 hingga 3 bulan.

     

    Setiap reka bentuk motosikal ini bergantung kepada pemilik dan cadangan pereka ini. Pereka ini lebih dikenali dengan panggilan LOBONG.




    Kebanyakan pembuatan kerangka ini dilakukan secara manual.




    THE GREEN SPIDERMAN BIKE









    THE CLASSIC BIKE





    Sunday, June 19, 2011

    PEMANDU LORI TERLATIH

    Lihat tulisan yang hanya menggunakan bekas debu atau kotoran pada belakang lori ini. JIMAT dan CEPAT..




    Nuffnang

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...