Friday, June 17, 2011

SAJLI DI MUSIM PANAS







Salji setebal 6 inci di Hawaii, tepatnya di puncak Mauna Kea, salah satu pulau gunung berapi di rangkaian wilayah Hawaii. Padahal,  sekarang sudah musim panas.
Salji di puncak Mauna Kea pada bulan Jun juga dianggap luarbiasa.  Salji pernah didapati juga pada bulan Julai, Ogos, bahkan akhir Mei. "Salji pada bulan Jun ini baru pertama kali terjadi setelah sekitar 30 tahun," kata Ryan Lyman, ahli kaji cuaca dari Mauna Kea Weather Center.
Salji disebabkan badai besar akibat pertemuan udara hangat dengan udara dingin di atas Mauna Kea. Menurut Steven Businger, ketua ahli meteorologi dari Storm Evolution and Energetics Research, University of Hawaii Manoa, badai itu berkait rapat dengan turunnya udara dingin dari atmosfera atas.
Sementara itu,  udara permukaan yang hangat naik dan bertemu dengan udara dingin di atmosfera atas. "Itulah yang menyebabkan badai... dan salji," tegasnya.
Businger menegaskan kalau munculnya salji itu bukan kejadian aneh. "Sering terjadi, tapi biasanya pada saat musim dingin, tidak pada musim panas," jelas Businger lebih lanjut.
Mauna Kea memiliki ketinggian lebih dari 4.200 meter."Pada ketinggian itu, temperature di puncak sangat dingin sepanjang tahun," kata Businger.
Temperature harian di puncak Mauna Kea sepanjang April hingga November berkisar -17 darjah celsius hingga 15 darjah celsius. "Jadi, ada salji selama musim semi dan panas termasuk normal," kata Businger. (National Geographic )

No comments:

Post a Comment

tajuk post

Nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...